onsdag 29. mai 2013

Sommeren er her!

Sommeren har kommet for fullt til Trøndelag, og den skal visstnok bli værende ei lita stund også. Da passer det jo fint at Mr. Melkebart får ei ny sommerskjorte!

For to år siden gikk tuslet jeg rundt i Mosjøen en lørdag da jeg fant en garnbutikk som solgte ut siste rest av garnet Svale fra Dale. Det er en bomull-viskoseblanding, med litt silke i, og jeg stappet to lyseblå og to nøster beige ned i handleposen. Tanken var en sommergenser til Mr. Melkebart, som han kunne bruke i fjor. Men, garnet ble liggende, og da jeg rydda litt for ei lita stund siden fant jeg igjen disse fire nøstene. Jeg tenkte som så at det skulle holde hardt til en hel genser, og hvis jeg ventet til neste år, kom det ikke til å holde til ei skjorte en gang!
Altså, tada, årets sommerskjorte til Mr. Melkebart:


Litt rester til overs, men ikke på langt nær nok til at det hadde holdt til lange armer, så det var bra jeg ikke prøvde på det...Den ble til veldig fritt etter Nøstebarns bestefarskjorte, det vil si så fritt at det egentlig ikke er noe som stemmer med oppskriften, ikke en gang masketallet, da dette garnet er noe tykkere....Men, rett skal være rett, og det var den som var inspirasjonen! 
Knappene er perlemorsknapper jeg fikk i adventskalenderen min, og skjorta endte opp omtrent akkurat i en størrelse to år. Det vil si at min nesten-to-åring kan bruke den hele sommeren, så lenge det er behov for kortermede skjorter!


1 kommentar:

  1. Så godt garnet kom til nytte! Nå får vi håpe på en ordentlig sommer så det blir bruk for ei korterma skjorte.
    Kos dere i finværet! Her henger skodda langt nedover liene....

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett