mandag 12. mars 2012

Smekker i lange baner

Smekker går det mye av her i huset. Det spises mye, ikke alltid med like stor suksess, så det går stort sett en smekke per måltid. Det sikles også en del, så siklesmekkene får også bein å gå på.


Disse smekkene har egentlig vært nesten ferdige ei stund. Den blå ble ferdig før jul, mens den grønne og brune bare manglet stroppene. Dette ble gjort ferdig i helga, så nå er de klare til bruk. Begge er strikket etter dette mønsteret, som jeg også har brukt før. Begge er strikket i restegarn, Drops Paris bomullsgarn, som jo som kjent kan vaskes på 60 grader.... veldig praktisk!


Siklesmekkene er strikket etter denne enkle oppskriften. Det går helt greit å strikke 2-3 stykker på en kveld! Jeg brukte Mirasol T'ika bomullsgarn, og dette er foreløpig det beste bomullsgarnet jeg har strikket med. Veldig mykt og godt, og gled godt over pinnene. Det ble hele 5 smekker av to hesper, to lyseblå, to beige (en var allerede tatt i bruk da bildet ble tatt), og en stripete. Fire av dem har trykknapper, mens en har vanlig knapp siden trykknappene tok slutt....

Og så ble det noen små rester etter siklesmekkene, og de endte opp som smokkelenker!


Smokkelenker har en tendens til å forsvinne, har allerede mistet et par i løpet av seks måneder. Etter å ha set tflere versjoner på nettet kom ideen om å lage noen selv, siden de man får kjøpt er relativt dyre. På Ebay og Etsy fikke jeg kjøpt deler for det det koster å kjøpe en ny smokkelenke, og med noen få gram garnrester kan disse lett hekles eller strikkes.


Disse to er heklet, noe jeg egentlig ikke kan. Den ene litt på måfå, den andre et forsøk på korketrekker. De ble helt ok, men jeg tror nok de neste blir strikket, da er jeg på litt tryggere grunn....

2 kommentarer:

  1. Så flink du er =) Med inspirasjon fra denne siden prøver jeg meg på nå siklesmekken. Hvordan fungerer de i praksis? Jeg er ikke ferdig, men føler den blir litt liten før jeg nå skal starte på stroppene.

    Jeg har lenge tenkt på å smokkelenger, og har bekymret meg for hvor jeg finner delene. Hva søkte du på på ebay? Det var jo skikkelig lurt =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk! Jeg husker ikke hva jeg søkte på Ebay, men jeg tror jeg søkte på MAM ring for de ringene som passer på MAM smokkene, og så var det kanskje pacifier clip eller noe på klipsene. Siklesmekkene fungerte kjempebra hjemme hos oss, mye brukt!!

      Slett