fredag 11. mai 2012

Jeg, en nupper?

Ja, for jeg er vel det. Etter noen timers googling på flere språk, og mange års erfaring med både strikking og bruk av ullplagg, kan det vel egentlig konkluderes med følgende: Ja, jeg er en nupper! Og ja, nupping er personavhengig! Noen nupper mye, andre nupper ikke. Slik er det, "uheldigvis" for meg.

Jeg har visstnok alltid nuppet. Mamma strikket like plagg i likt garn til meg og søstrene mine. Mine plagg nuppet, de andre gjorde det ikke. Mormor skyldte på garnet, men, nei, der er jeg nok ikke enig. Det var nok meg.
Enkelte garn nupper mer enn andre. Marius-genseren min i Sandnes Alpakka, for eksempel, nupper nesten ikke (til meg å være). Olive'n min i Drops BabyAlpaca Silk, nupper mer. Og de nystrikkede sokkene i Perfect, som har vært i bortimot daglig bruk i ei ukes tid, de nupper allerede.

I min lille familie har vi alle gensere strikket i Lima. Helt like gensere faktisk, bare i litt forskjellige farger. Mannen sin ble strikket i oktober og har vært i nesten dagligbruk i hele vinter. Jeg har finkjemmet hele genseren uten å finne så mye som en liten nupp!
Min ble ferdig på nyåret, og har også vært en del brukt. Jeg plukker nupper titt og ofte, men genseren min ser nok ikke like fin ut som mannen sin, nei. Men den ser fortsatt grei ut, og brukes mye.
Mr. Melkebart fikk sin genser i mars, og den har vært kjempefin til vognbruk hele denne kalde våren. Her er jeg litt usikker. Den nupper. Ikke mye, men noe. Ikke slik som min, men definivt mer enn pappa'n sin.
Altså, kan jeg forsiktig trekke en konklusjon: Nupping er arvelig, og muligens også et dominant gen.....
Uffda.

Hvis dere tror nuppingen hindrer meg i å strikke ullplagg til meg selv, så tro igjen. Her strikkes det. Til meg selv og til andre. Til de som nupper og ikke nupper.

Her har Bugga!'n fra USA kommet på pinnene....
Er du en nupper?

P.S. Hvis noen har tips til garn som nupper mindre, så tas det gjerne imot med takk!

P.P.S. Takk for alle tilbakemeldingene på Jubileet mitt, det er fortsatt mulig å bli med på trekningen!

4 kommentarer:

  1. Jeg er en meganupper! Har vært sånn så lenge jeg kan huske. Irriterende er det. Har ikke strikket så mye til meg selv, men jeg ønsker meg gjerne tips til garn som ikke nupper så mye for jeg har veldig lyst til å begynne med litt egostrikk også... :) God helg!

    SvarSlett
  2. Hm en problemstilling jeg ikke har tenkt over før at noen er nuppere, trodde det hadde med garnet, men etter dine forskninger blir man jo litt usikker.. Forøvrig gratulere med snarlig jubileum:)

    SvarSlett
  3. Visst er noen nuppere! Vi er heldige her i familien, verken jeg eller ungene er noe særlig nuppete av oss. Far i huset er jeg usikker på, han bruker nemlig alt for lite ull til at jeg har fått diagnostisert ham ;)

    SvarSlett
  4. Jeg er heldigvis ingen nupper, men minste mi, herlighet! Nøstebarn nupper fryktelig mye, men nuppene forsvinner også med en gang er min erfaring.. :) nupperunde nr to har enda ikke kommet og noen plagg er over 1 år :)

    SvarSlett