onsdag 7. august 2013

Full oversikt

Litt tilbake i tid: Jeg hadde strikket ferdig min Needlework. En av de første dagene jeg brukte den satt plutselig genseren fast i en av Mr. Melkebarts bukseknapper. Bom fast. Resultatet ble løse tråder i genseren og febrilsk leting etter den lille slanten garn jeg visste jeg hadde igjen og som jeg hadde lagt et lurt sted.
Ikke så lenge siden: Jeg dro litt hardt i kosegenseren da jeg dro den over hodet. Helt nede på vrangborden løsnet det litt i en tråd. Hvor hadde jeg gjort av restegarnet, det er jo fort gjort å fikse dette?
Noen som kjenner seg igjen?

Jeg har ferie og siden Mr. Melkebart er tilbake i barnehagen har jeg god tid til å fundere på ting. For eksempel, hvordan optimalisere dokumentasjon av strikking, og samtidig sørge for at man finner det man trenger dersom uhellet er ute...


Jo, man tager: 1 stk fin papirboks fra Søstrene Grene. 
                       Noen fine kartongark i en fin farge, eventuelt vanlige kartotekkort.

Klipper litt, skriver litt, surrer noen tråder her og der og vips, der har man plutselig et lite arkiv, gitt. Hvert prosjekt hos meg får nå et eget kort. Her står navn på oppskrift, hvilket garn som er brukt, ganrforbruk og hvem det er strikket til, og når det ble ferdig. Og eventuelt annet småtteri som jeg synes bør være med, blant annet endringer i mønsteret og sånt. Jeg klipper små hakk, og surrer ca en meter av garnet/garnene rundt. 

Så om jeg nå skulle trenge en liten tråd for å stoppe en sokk eller fikse et lite hull eller noe sånt, så trenger jeg ikke snu huset på hodet. Boksen er nemlig ganske dekorativ, og da gjør det ingenting om den står plassert på stua, lett tilgjengelig dersom det skulle trengs...

2 kommentarer: