torsdag 18. mai 2017

17. mai er vi så glad i

I fjor høst kjøpte jeg garn og mønster for å strikke bunader til begge ungene. Jeg startet friskt, og ble nesten ferdig med nikkersen til storebror før jul. Men så var det litt lenge til 17. mai da, og hele prosjektet ble lagt på vent. Jammen var det bra jeg ble operert og stort sett har sittet i sofaen de siste ukene!


For det ble bunad på begge to, selv om det kunne se litt mørkt ut i underveis. Som for eksempel da jeg endelig innså at vesten til lillesøster ble for liten om morgenen 16. mai, og jeg måtte bruke hele dagen på å strikke ny. Vel, jeg fikk jo bekreftet at man faktisk kan strikke en bunadsvest i størrelse to år på en dag!


Begge bunadene er nordmørsbunad, det samme som jeg har. Min er rød, men jeg syntes den grønne var veldig fin, og visste at begge ungene ville kle fargen godt. Lillesøster sin har vest, skjørt og forkle. Vesten er montert fast, slik at den kan tas av, jeg tror nemlig jeg må strikke hakket større til neste år. Skjørtet og forkleet er strikket sammen, og jeg monterte strikk i livet, da sitter den godt på. 


Storebror sin består av vest og nikkers. Til neste år skal han få strømper også, det fikk jeg ikke tid til i år. Han har en del å gå på i lengden på nikkersen og både lengden og bredden på vesten, så jeg håper den kan vare et par år til. Begge er designet av Rita Haugnes og fås kjøpt via Ravelry.


Her er jeg og storebror, sånn at dere får se originalen også. Kombinasjonen fot i gips, krykker og bunad fungerte rimelig greit, selv om jeg måtte ty til litt alternativt fottøy. Det er vel innafor med joggesko til bunaden i enkelte tilfeller??  Jeg håper alle hadde en fin 17. mai!


1 kommentar:

  1. Så koselig å se dere i bunader fra Nordmøre! Jeg har også rød vest, maken til din, men forkleet mitt er av eldre dato, ser jeg. Kjempefine alle tre! Sikkert mye arbeid å strikke to bunader, men jeg synes absolutt det er verdt innsatsen. Vi hadde strålende 17.mai-vær, og jeg trengte ikke bruke det nye bunads-kepet mitt.

    Ønsker deg god bedring og fortsatt fine mai-dager!

    Klem

    SvarSlett