fredag 28. juli 2017

Det ble plutselig sommer i Trøndelag også, så den store ulljakka jeg strikker på måtte vike litt i solsteiken. Jeg gravde frem litt bomullsgarn og noe bambusgarn, og strikket litt kluter. Klutestrikk er sånn typisk sommerstrikk for meg, noe jeg bare gidder å strikke når temperaturen bikker 25 grader. 


5 nøster og litt rester, og jeg endte opp med 7 kluter til kjøkkenet. Det var enda bra, siden det er noen år siden jeg strikket kluter sist. Disse er strikket på relativt tykke pinner, 5 mm tror jeg det var, i dobbel tråd. Det oransje, blå og gule er Drops safran, det flerfargede blå, hvite og grå er bambusgarn, og siden jeg kastet lappen vet jeg ikke hva det var. Det lå i en pose restegarn mamma sendte med meg hjem en gang i fjor...



Jeg liker klutene litt løst strikket, gjerne med litt hullmønster. Standardoppskriften min er rillekant øverst, nederst og på sidene, masketallet må være delelig på fire, for jeg strikker da en rett, kast, to sammen og en rett på retten og vrang på vrangen. Enkle kluter som er gode i bruk og kjappe å strikke. Jeg  finner ikke noe mer bomullsgarn i huset, så det var årets klutestrikk. Sommeren er vel snart på hell likevel, så jeg tror jeg kan dra frem ulljakka igjen...

1 kommentar:

  1. Fine, fargerike og nyttige kluter.Her går det også i klutestrikk når temperaturen bli høy nok ute. Da orker jeg ikke store, tunge strikketøy i fanget.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett