fredag 4. januar 2013

En klassiker

Klassiker i ikke så klassiske farger, kanskje? Mariusgenseren er noe av det norskeste av det norske, og spesielt den siste tiden har det dukket opp masse nye fargekombinasjoner av Mariusmønsteret. Jeg snur meg etter folk på gata, og tenker "oi, det var fint", eller jeg ser nye farger på en eller annen blogg, og nikker for meg selv og sier "en sånn skulle jeg ha hatt". Jeg har en Mariusgenser, den kan du se blant annet her.


I høst bestemte jeg meg for å strikke meg en ny Marius. Den jeg har er en av favoritt genserene, og har blitt mye brukt. Strikket i Sandnes Alpakka, et garn som har holdt seg forbausende godt etter flere runder på ullvask i maskinen. Denne gangen valgte jeg et annet garn, og andre farger. Planen var naturfarget bunn, med grått mønster og okergul hals. Som dere ser ble det ikke slik.

Naturfarget bunn, ja, men gråfargen jeg hadde valgt var ikke helt slik den skulle være. Den heter gråbeige, men den går egentlig litt mot lys lilla. Da passet det plutselig ikke med okergul. Skarp, mørk lilla, derimot, ble egentlig ganske fint.


Dårlig vær og en litt pjusk Mr. Melkebart gjør at utebilder ikke var aktuelt i dag. Genseren er strikket i Sandnes Smart, som er hakket tykkere enn Alpakka. Dermed ble den litt større. Jeg droppet å felle/øke i sidene og strikket bolen helt rett, i tillegg litt lengre. Det ble vrangbord med en rett og en vrang i stedet for perlestrikk, men jeg beholdt perlestrikken i halsen. 

Alt i alt, godt fornøyd!!


2 kommentarer:

  1. Det er gøy å se mariuser i nye fargekombinasjoner. Genseren din ble nydelig i natur og lilla :)

    SvarSlett
  2. Skikkelig fin denne også! Så artig å høre at du snur deg etter fine gensere på gata. Jeg sjekker publikum på sportssendinger om noen har ekstra fine luer!

    God helg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett