onsdag 11. juli 2012

Ullbukse

På en av sommerens hittil varmeste dager er kanskje ikke tykke ullbukser det riktige å blogge om. Men nå er det engang slik at det er det jeg har å vise frem. Barnehageforberedelsene er i gang, og det betyr mengder av ullklær. Gensere begynner det å bli nok av, sokker har det blitt litt av. Og nå ei tykk ullbukse til de kaldeste dagene. Denne er fra Nøstebarn, og strikket i deres eget 3-tråds merinoullgarn, stort sett kjøpt på fjorårets salg.


Det ble hovedsaklig brukt rester, jeg hadde tre hele hesper i tre forskjellige farger nøstet opp, sammen med mindre nøster i tre andre farger. De tre små nøstene ble brukt opp, og jeg har mye igjen av de andre, så her blir det nok både votter og hals etter hvert, for å nevne noe. Buksen er litt modifisert da jeg ville ha størrelse 1-2 år, og ikke 2-4 som er den minste i boka. Det vil si, litt færre masker, litt kortere i beina, og så varer den forhåpentligvis i to sesonger!

For en systematiker som meg var det vanskelig å strikke striper etter innfallsmetoden. Regelen jeg lagde meg var at ingen striper skulle være tykkere enn 5 runder, og to påfølgende striper kunne ikke være like tykke. For litt regler måtte jeg jo ha, jeg kunne jo ikke la tilfeldighetene styre alt! 

4 kommentarer:

  1. Det er for seint å strikke ullbukse når kulda er her, så jeg synes du er smart som er ferdig allerede. Fin ble den også, så denne kan du være fornøyd med.

    Lykke til med resten av garnet, og ha en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
  2. Nydelig ullbukse, og du og jeg har omtrent samme regler når vi skal strikke "tilfeldige" striper :)

    SvarSlett
  3. Ullbukser må til! Kjempe herlig med ribb bukse, men å så lang tid det tar!

    SvarSlett
  4. Så gøy å se at flere sliter med å la tilfeldighetene råde ;) flott ullbukse, denne blir nok godt brukt! Fortsatt god sommer til deg :)

    SvarSlett